Ką galėjote, Jūs jau padarėte, ir dabar tikriausiai esate šoko būsenoje. Jums tiesiog būtina aprimti, susitvardyti. Būdamas tokios būsenos žmogus negali kontroliuoti savo veiksmų, o paskubomis padarytų žingsnių pasekmės gali būti skaudesnės nei pati avarija.
Išjunkite variklį, jei jis veikia, įjunkite avarinę signalizaciją. Be reikalo nelakstykite aplink automobilį, vertindamas avarijos pasekmes, - tai padaryti dar tikrai suspėsite. Pirmiausia, ir svarbiausia, įsitikinkit, ar autoįvykyje nenukentėjo žmonės. Jeigu, nelaimei, yra nukentėjusiųjų, kuo skubiau kvieskite „Greitąją pagalbą", o paskui policiją. Juo labiau, telefono numeris yra tas pats - 112.
Pasirūpinkite eismo įvykio liudytojais, užsirašykite jų vardus, pavardes, telefono numerius, adresus ir kitą svarbią informaciją. Jeigu įvykis sudėtingesnis arba nukentėjo žmonės, paprašykite liudytojų, jeigu jie gali, palaukti atvykstant policijos pareigūnų.
Tačiau jeigu trauma atrodo rimta, jokiu būdu nejudinkite nukentėjusiojo! Bandydami suteikti nekvalifikuotą medicininę pagalbą galite tik apsunkinti nukentėjusiojo padėtį. Kol neatvyko medikai, reikia užfiksuoti sužeistojo kūną, kad nebūtų komplikuoti galimi stuburo pažeidimai, kaulų lūžiai, traumos. Nepamirškite kuo nors jį apkloti.
Jeigu nukentėjusysis kraujuoja, pabandykite sustabdyti kraujavimą. Tačiau prisiminkite, kad laikyti užspaustą sužeistą galūnę galima ne ilgiau kaip valandą šaltu metų laiku ir 2 valandas, kai temperatūra yra aukštesnė nei 10 laipsnių, - vėliau prasideda audinių nekrozė.
Būtina žinoti, kad nukentėjusiajam negalima duoti jokių vaistų!
Pasistenkite išsaugoti įrodymus, kad jie liktų toje pačioje vietoje, - įvairias nuolaužas, žibintų šukes ir kita. Labai svarbus įrodymas - stabdymo kelias. Pavyzdžiui, lietus ar sniegas tas žymes gali sunaikinti, tad kuo nors užklokite stabdymo kelią.
Labai pravartu būtų turėti fotoaparatą ir viską nufotografuoti.
Kol laukiate atvykstant eismo priežiūros tarnybos pareigūnų, užsirašykite kito (ar kitų) eismo įvykio dalyvio pavardę, adresą, telefono numerį, transporto priemonės valstybinį numerį, draudimo bendrovės pavadinimą, draudimo dokumento numerį.
Jeigu esate nukentėjusysis šiame eismo įvykyje, Jums teks kreiptis dėl žalos atlyginimo į kaltininko draudimo bendrovę. Jeigu Jūs esate įvykio kaltininkas, apie incidentą per 3 darbo dienas praneškite savo draudimo bendrovei.
Ne visais atvejais verta laukti policijos. Dabar leidžiama įvykus techninei avarijai, tai yra, kai eismo įvykyje nenukenčia žmonės, nekviesti kelių policijos pareigūnų, o patiems avarijos dalyviams susitarti, nubraižyti schemas ir kreiptis į kaltininko draudimo kompaniją.
Tačiau vis dar labai mažai vairuotojų pasinaudoja galimybe sutaupyti savo bei pareigūnų laiką, supaprastinti techninių avarijų įforminimą bei pagreitinti nuostolių atlyginimą.
Ši tvarka remiasi jau seniai galiojančiu Kelių eismo taisyklių punktu: „271. Jeigu eismo įvykio metu žmonės nenukentėjo, o visi su eismo įvykiu susiję eismo dalyviai sutaria, vertindami jo aplinkybes, leidžiama palikti įvykio vietą ir nedelsiant vykti į policiją, prieš tai nubraižius eismo įvykio schemą (nurodžius joje šių taisyklių pažeidimą, jį padariusio asmens vardą ir pavardę) ir po ja pasirašius."
Visų pirma, įsitikinkite, ar turite (tiek Jūs, tiek kaltininkas) vairuotojo pažymėjimus ir galiojančius civilinės atsakomybės draudimo polisus, ir parodykite juos vienas kitam. Jei bent vienas iš avarijos dalyvių kažkurio iš šių dokumentų neturi, būtina kviesti policiją.
Pagal šiuo metu galiojančių Kelių eismo taisyklių nuostatas kviesti policijos pareigūnus į eismo įvykio vietą privalote, jeigu:
a) eismo įvykio metu žuvo ar buvo sužaloti žmonės,
b) su kitu eismo įvykio dalyviu nesutariate dėl eismo įvykio aplinkybių,
c) dėl eismo įvykio padaryta tik turtinė žala ir nukentėjusiojo asmens eismo įvykio vietoje nėra.
Kitais atvejais, jeigu tarpusavyje sutariate dėl eismo įvykio aplinkybių, kartu su kitu eismo įvykio dalyviu turite užpildyti eismo įvykio deklaraciją ir kreiptis tiesiai į draudikus.
Tačiau, nors nuo 2010 m. sausio 1 d. pagal Kelių eismo taisyklių nuostatas kviesti policiją į eismo įvykio, kuriame dalyvavo daugiau kaip dvi transporto priemonės, vietą nėra privaloma, dėl ypatingo tokių eismo įvykių aplinkybių sudėtingumo vis dėlto rekomenduojame nepildyti eismo įvykio deklaracijos, o iškviesti policijos pareigūnus ir siekti, kad jie eismo įvykio aplinkybes užfiksuotų pagal nustatytą tvarką.
Atkreipiame dėmesį, kad apie eismo įvykį, dėl kurio esate atsakingas, Jūsų civilinę atsakomybę apdraudusiam draudikui privalote pranešti raštu per 3 darbo dienas nuo eismo įvykio dienos ir pateikti draudikui Jūsų bei kito eismo įvykio dalyvio pasirašytą eismo įvykio deklaraciją. Be to, apie eismo įvykį draudikui reikia pranešti ir tuo atveju, kai neaišku, kuris eismo įvykio dalyvis yra dėl jo atsakingas. Tuo tarpu eismo įvykyje nukentėjęs asmuo per tą patį laikotarpį įvykio dalyvių pasirašytą eismo įvykio deklaraciją turi pateikti eismo įvykį sukėlusio vairuotojo civilinę atsakomybę apdraudusiam draudikui.
Eismo įvykio deklaracijos komplektą sudaro du spalvoti (mėlyna/geltona spalvos) ant savaiminio kopijavimosi popieriaus atspausdinti formos egzemplioriai, kurie yra lygiaverčiai. Išsamius patarimus, kaip pildyti eismo įvykio deklaraciją, raste kitoje antrojo deklaracijos lapo pusėje (patarimai). Vis dėlto, su šiais patarimais reikėtų įdėmiai susipažinti iškart, gavus eismo įvykio deklaracijos blankus, nes juos pildant eismo įvykio metu dažnai daromos klaidos.
Dažniausios eismo įvykio deklaracijos pildymo klaidos:
- eismo įvykio dalyviai deklaracijoje visai nepasirašo;
- nukentėjęs eismo įvykio dalyvis pasirašo ir 14, ir 15 laukeliuose, nors turėtų pasirašyt tik 15 laukelyje „Vairuotojų parašai";
- 12 laukelyje nepažymimos faktinės eismo įvykio aplinkybės;
- pildant 12-jo laukelio 1 ir 2 langelius, šalia jų pateiktuose teiginiuose dažnai pamirštama išbraukti netinkamus žodžius (pvz., prie 2 langelio - *pradedant važiuoti / atidarant dureles);
- eismo įvykio dalyviai nenurodo savo telefono numerių, el. pašto adresų, dėl ko draudikas negali operatyviai spręsti su žalos atlyginimu susijusių klausimų.
Tuo atveju, kai nė vienas eismo įvykio dalyvis neturi eismo įvykio deklaracijos, eismo įvykio aplinkybės gali būti aprašomos ir eismo įvykio schema nubraižoma ant paprasto švaraus popieriaus lapo, kuriame nurodoma eismo įvykio data, jo vieta, eismo įvykio dalyviai, ar eismo įvykio metu buvo sužalotų asmenų, taip pat transporto priemonės ir joms padaryti sugadinimai, eismo įvykio liudininkai, pateikiama informacija apie eismo įvykio dalyvių civilinę atsakomybę apdraudusias draudimo bendroves, turimus draudimo dokumentus, ir aprašytos eismo įvykio aplinkybės patvirtinamos eismo įvykio dalyvių parašais. Kaip jau minėjome, įvykus eismo įvykiui, kuriame dalyvavo daugiau kaip dvi transporto priemonės, vis dėlto patariame siekti, kad eismo įvykio aplinkybes užfiksuotų į eismo įvykio vietą iškviesti policijos pareigūnai.
Draudikų informavimas
Kaip reikia informuoti draudikus, pakankamai aiškiai nurodyta LR Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo 12 straipsnyje:
Neretai nukentėjusieji (ir ne tik jie) būna nepatenkinti eismo priežiūros tarnybos išvadomis, draudikų paskirtomis išmokomis. Kilus ginčams dėl įvykio, Eismo priežiūros tarnyboje bus sudaryta komisija, kuri pateiks savo išvadas. Jeigu ir jos netenkina, teks kreiptis į teismą. Jei nesutinkate su draudikų išvadomis, galite kreiptis į draudimo priežiūros komisiją (DPK). Beje, sudėtingesni atvejai pakankamai reti ir teisybė dažniausiai nustatoma jau pirmoje instancijoje.
Kiekviena draudimo bendrovė skirtingai tvarko žalos procedūrą. Įvykus nelaimingam atsitikimui, reikia kreiptis į atitinkamos draudimo bendrovės žalų sureguliavimo tarnybą, pagal žemiau patektas nuorodas. Jeigu kiltų neaiškumų, prašome pranešti mums.
|
BTA DRAUDIMAS, UAB |
|
|
|
ERGO LIETUVA, UADB |
|
|
|
"If P&C Insurance AS" filialas Vilniaus žalų centras Tel.: 1620 arba, +370 5 210 89 05; Faksas: +370 5 210 89 10 |
|
|
LIETUVOS DRAUDIMAS, AB |
|
|
|
|
ADB „Gjensidige" Lietuvos filialas |
|
|
|
UADB Compensa Vienna Insurance Group |
|
|